Kan gutter og jenter bare være venner?

Started by Sharpie, August 12, 2015, 22:45:37 PM

Previous topic - Next topic

Sharpie

Var ute en kveld med bestevenninnen min og spørsmålet "Kan gutter og jenter bare være venner?" kom opp, svaret for oss var jo enkelt, ja, for vi var jo det!
Det eneste problemet med denne konklusjonen var at jo vi var bare venner nå, men det hele startet med en flørt.
Så da kom neste spørsmål "Kan en gutt og jente starte et vennskap, uten at de har hatt en flørt eller den ene parten var interessert i noe mer først?"

Da jeg tenkte igjennom vennskapene mine med mine venninner startet alle med en flørt eller inneholdt en flørt når begge var single. Bestevenninnen min kom frem til akkurat det samme, og av de hun ikke hadde hatt en flørt med, var alle de interessert i noe mer først.

Så kommer dilemmaet mitt: Utvider nettverket mitt og siden jeg elsker jenter og deres selskap, har jeg lyst å få flere venninner. Det eneste er at gjennom min erfaring må det skje gjennom en flørt først, eller at hun er interessert i mer og hun er "friendzoned" til hun ser at vennskapet er for godt til å risikere det.

Så spørsmålet da er; Må man gjennom en slik fase som er beskrevet over her for å starte et vennskap med det motsatte kjønn, eller har noen av dere opplevd at dere ble venner uten at ett av de to scenariene som er nevnt har inntruffet?

Til dere jenter, har nå to jenter jeg har blitt kjent med som jeg kunne tenkt å ha som venninner, det eneste er at begge har vist interesse for noe mer. Å "friendzone" de, vet jeg ikke om jeg er helt komfortabel med, siden jeg i ung alder har vært der selv og leser jevnlig om gutter som desperat vil ut fra "friendzonen". Spørsmålet da blir vel hvordan dere har klart å holde på vennskapet selv om dere viste at gutten var interessert i noe mer?

Kjetil GV

Quote from: Sharpie on August 12, 2015, 22:45:37 PM
Var ute en kveld med bestevenninnen min og spørsmålet "Kan gutter og jenter bare være venner?" kom opp, svaret for oss var jo enkelt, ja, for vi var jo det!
Og hvem hadde vel sagt noe annet enn det om det var hemmelig forelska i bestekompisen sin ;)

Quote from: Sharpie on August 12, 2015, 22:45:37 PM
Å "friendzone" de, vet jeg ikke om jeg er helt komfortabel med, siden jeg i ung alder har vært der selv og leser jevnlig om gutter som desperat vil ut fra "friendzonen". Spørsmålet da blir vel hvordan dere har klart å holde på vennskapet selv om dere viste at gutten var interessert i noe mer?
Slik jeg ser det er det ikke et "vennskap" dersom den ene parten har en (dårlig)skjult agenda/intensjon om å få til noe mer og den andre parten later som om de ikke skjønner det.
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

bareAre

"Må man gjennom en slik fase som er beskrevet over her for å starte et vennskap med det motsatte kjønn, eller har noen av dere opplevd at dere ble venner uten at ett av de to scenariene som er nevnt har inntruffet?"

Hmm.. En av mine beste venner (jente) traff jeg via nettdate. Vi kom veldig godt overens, men ingen av oss var keen på hverandre. Aldri skjedd noe da (ikke engang kyssing) eller siden. Instant venner. Vært venner i 8 år eller noe sånt. Så det går definitivt. Hun har hjulpet meg å hooke opp med ei venninne av henne. Så lenge det er på den måten, så er det ikke noe problem.

piken

De aller fleste kompiser av meg har enten likt meg eller jeg har likt de på et eller annet tidspunkt, nylig fikk jeg vite at en kompis jeg aldri trodde ville være det faktisk har vært forelska i meg ... men settinger hvor jeg tror det er enklere å starte ikke-romantiske vennskap er: via jobb/skole, via andre bekjentskaper eller via en felles interesse. Altså ikke i en sjekkesituasjon.

SOTN

Illustrert av en video fra 0330 bloggen :)

https://www.youtube.com/watch?v=T_lh5fR4DMA

Personlig, hvis jeg er "bare" venn med en jente er det fordi jeg ikke er tiltrukket av henne i det hele tatt. Jeg har noen slike jentevenner, men ikke altfor mange.
De fleste av jentevennene mine er noen jeg har hatt noe på gang med en eller annen gang, men som siden har gått fra romantisk interesse til venn - disse hadde jeg sikkert hooket up med igjen hvis det hadde passet og "det bare skjedde", men jeg bruker ikke noe energi på å få det til å skje noe..

MaleOslo

Jeg har hatt jentevenner som ikke har startet spesielt som noen flørt. Mange av de damene som liksom er venner som startet med en flørt har dødd ut. Ingen vennskap. Det er da enten flørt eller ingenting. Venner mister du aldri, og du kan stole på dem.

Smooth

Jeg har flere jentevenner, men for meg føles det mer naturlig å være mer med gutter. Selv om jeg derimot synes det er enklere å være med jenter (ingen flørting i bildet her altså). Har hatt flere jentevenner jeg ikke helt har skjønt meg på, og ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til når hun f.eks. trenger trøst etc. Gutter har mye enklere for seg å få et klapp på skulderen og prøve å fokusere på andre ting, men jenter har jeg erfart trenger mer trøst etc. Jeg tror det er individuelt for hvordan noen klarer ha jentevenner/guttevenner, fremfor den andre.

Sharpie

QuoteMåka: Slik jeg ser det er det ikke et "vennskap" dersom den ene parten har en (dårlig)skjult agenda/intensjon om å få til noe mer og den andre parten later som om de ikke skjønner det.
Ja, er enig at det kan virke feil, allikevel er det nettopp sånn det ser ut jenter sine vennskap er/var i begynnelsen. Ser du youtube filmen SOTN linket til lengre nede, svarer alle(?) guttene at de er/var interessert i noe mer, og jentene svarer at de viste det. Så om man vil starte et nytt vennskap med det motsatte kjønn virker det som det vil være en slik fase man må igjennom, selv om det er unntak.

QuotebareAre: En av mine beste venner (jente) traff jeg via nettdate. Vi kom veldig godt overens, men ingen av oss var keen på hverandre. Aldri skjedd noe da (ikke engang kyssing) eller siden. Instant venner. Vært venner i 8 år eller noe sånt. Så det går definitivt.
Flott å høre at det går an å bli venner uten å gå igjennom en av de to fasene jeg skrev om.

QuotePiken: De aller fleste kompiser av meg har enten likt meg eller jeg har likt de på et eller annet tidspunkt
Hvordan var det å være venn med noen når du viste at de var interessert i deg, og hvordan var det å være på motsatt side der du var den som var interessert i noe mer?

QuoteSOTN: Illustrert av en video fra 0330 bloggen :)
Leste innlegget og så videoen, var en del interessante kommentarer under og. Verdt å se del 2 de har lagt ut, har et interessant spørsmål der og, som hadde vært morsomt å diskutere.

QuoteMaleOslo: Jeg har hatt jentevenner som ikke har startet spesielt som noen flørt. Mange av de damene som liksom er venner som startet med en flørt har dødd ut. Ingen vennskap. Det er da enten flørt eller ingenting. Venner mister du aldri, og du kan stole på dem.
Ja, er det som er faren når det starter med en flørt at vennskapet dør ut etter. Enig med at venner er noe du aldri mister.

QuoteSmooth: Har hatt flere jentevenner jeg ikke helt har skjønt meg på, og ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til når hun f.eks. trenger trøst etc. Gutter har mye enklere for seg å få et klapp på skulderen og prøve å fokusere på andre ting, men jenter har jeg erfart trenger mer trøst etc. Jeg tror det er individuelt for hvordan noen klarer ha jentevenner/guttevenner, fremfor den andre.
Sant at venninner kan være mer utfordrende enn kompiser. Når det kommer til å velge jentevenner eller guttevenner framfor den andre, så har jeg selv en ganske grei blanding, men mine nærmeste er nok for det meste gutter.

Kjetil GV

Quote from: Sharpie on August 13, 2015, 17:49:39 PM
QuoteMåka: Slik jeg ser det er det ikke et "vennskap" dersom den ene parten har en (dårlig)skjult agenda/intensjon om å få til noe mer og den andre parten later som om de ikke skjønner det.
Ja, er enig at det kan virke feil, allikevel er det nettopp sånn det ser ut jenter sine vennskap er/var i begynnelsen. Ser du youtube filmen SOTN linket til lengre nede, svarer alle(?) guttene at de er/var interessert i noe mer, og jentene svarer at de viste det. Så om man vil starte et nytt vennskap med det motsatte kjønn virker det som det vil være en slik fase man må igjennom, selv om det er unntak.
Ikke uenig at det kan starte slik, og er slik i begynnelsen. Det som jeg syntes er spennende er fasen hvor det går over til å kun å bli vennskap og hvordan det foregår.

Hvordan blir interesserte jenter til kun venninner?

Hvordan kommuniserer man det?
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

Josep_

Ja, er svaret mitt. Kan være vennskap uten flørt først.

Sharpie

QuoteIkke uenig at det kan starte slik, og er slik i begynnelsen. Det som jeg syntes er spennende er fasen hvor det går over til å kun å bli vennskap og hvordan det foregår.

Det er to gode spørsmål og akkurat det jeg lurer på selv!
Prøvde selv å være direkte og si at jeg var ute etter å bare være venner, vi hadde god tone og mange felles interesser, og siden begge har andre muligheter tenkte jeg det ikke var noe problem. Hun var enig med meg, men er fortsatt flørtete og jeg merker hun fortsatt er interessert.
Så håpet noe hadde vært gjennom den overgangen og visste hvordan man skal gå frem for at det blir et vennskap og ikke dør ut, når den ene innser at det ikke blir noe mer.

Sharpie

Quote from: Josep_ on August 13, 2015, 19:59:08 PM
Ja, er svaret mitt. Kan være vennskap uten flørt først.
Hva baserer du den konklusjonen på? Har du selv venninner der vennskapet startet uten flørt eller interesse fra den ene part? Isåfall hvordan ble dere kjent?

The Stig

Jeg ble venner med ei jente som jeg studerte med. Husker ikke hvordan jeg fikk kontakt med henne, men det var ikke flørt, og ingenting lå i kortene. Det må selvsagt nevnes at jeg gjennom hele dette vennskapet hadde lyst å pule henne...så det var kanskje ikke et sunt vennskapsforhold. Jeg lovte meg selv ikke bli venner med jenter igjen,og det har jeg holdt relativt greit..helt til nå nylig. en veldig pen jente som jeg prøvde meg på, og la inn litt aksjer med, har jeg begynte å henge litt med nå. Så jeg prøvde meg,feilet(som vanlig),hu fikk seg en kjæreste kort tid etterpå, og jeg fortsetter å henge litt med henne uten noen intensjoner. Faktisk bestemt meg for at selv om hun kaster seg over meg så har jeg ikke noe romantiske interesser i hun lenger, og det føles frigjørende. Hun er veldig pen,og grei å henge med, så tenker at om ikke noe annet så kan hun øke min sosiale verdi hvis vi går ut sammen.
bye bye comfort zone.Just die already.

Love

Quote from: Sharpie on August 13, 2015, 20:55:20 PM
QuoteIkke uenig at det kan starte slik, og er slik i begynnelsen. Det som jeg syntes er spennende er fasen hvor det går over til å kun å bli vennskap og hvordan det foregår.

Det er to gode spørsmål og akkurat det jeg lurer på selv!
Prøvde selv å være direkte og si at jeg var ute etter å bare være venner, vi hadde god tone og mange felles interesser, og siden begge har andre muligheter tenkte jeg det ikke var noe problem. Hun var enig med meg, men er fortsatt flørtete og jeg merker hun fortsatt er interessert.
Så håpet noe hadde vært gjennom den overgangen og visste hvordan man skal gå frem for at det blir et vennskap og ikke dør ut, når den ene innser at det ikke blir noe mer.

Jeg mener at det går an å ha en "vennskapelig flørtete tone". Kvinner og menn som har lært seg til å ha en flørtete væremåte scorer poeng i alle sammenhenger, får bedre service av kelnere osv. Da tenker jeg ikke sjekke-flørting, men mer at man viser at man liker folk og sjarmerer dem uten å ville oppnå noe med det.
De mannlige vennene jeg har hatt jeg enten truffet som kollegaer eller venner av exen. I jobbsammenheng f.eks kan man godt ha en tulleflørtete- vennskapelig greie, men det ligger i kortene at man ikke drar det lenger. Som jente er det faktisk befriende å kunne slappe av og være seg selv uten å føle at den andre forventer noe mer. Mulig hun bare flørter som en del av det sosiale spillet, ikke sikkert hun forventer noe mer.

piken

Sharpie: det at en av partene på et tidlig tidspunkt har vært litt interessert, ser jeg ikke på som noe problem. Det er jo kun snakk om at man syns den andre er litt spennende, ikke at man er forelska eller ønsker å bli kjærester. Men jeg hadde nok syntes det var vanskelig dersom en venn hadde utvikla såpass mye følelser at jeg var drømmedama - da hadde jeg blitt utrygg i vennskapet og på hva han gjør fordi han er en venn og hva han gjør fordi han ønsker noe mer.