sliter med selvbilde og selvtillit og generellt dating- tips til bøker

Started by solstråla, October 26, 2015, 22:54:42 PM

Previous topic - Next topic

solstråla

Jeg har postet mye her og tydeligvis gjør jeg så mye feil og må ta kontroll over livet mitt. Nå har dt kommet til et punkt hvor jeg tiltrekker meg ingen. Etter eksen så har dt sittet i hodet mitt hvor lite viktig jeg er for han og liten verdi etter hans ord direkte til meg. dette går vel dypere hos meg enn jeg trodde og kanskje en grunn for at jeg tiltrekker meg visse type gutter.

Jeg har funnet en bok: why men love bitches? Er det noen jenter som har lest dette?
Trenger gjerne tips til bøker jeg kan lese.

jeg føler meg helt på bånn. Utstråler ikke dt jeg pleier, null humor og påtatt smil hver dag er slitsomt.  gjør en aktivitet tre ganger i uken og dt er dt eneste jeg gleder meg over og som jeg føler meg bra ved meg selv etterpå.

Love

For det første: en mann kan ikke gi deg verdi, heller ikke ta fra deg verdi.
Sikkert lurt at du jobber med deg selv og begynner å fylle livet ditt med sånt som gir deg motivasjon og glede (på jobb og privat)

Anugita

En bok som hjalp meg til å få selvtillitt var "Elsk deg selv" av Wayne Dyer . Den er dessverre utsolgt og selges ikke mer, men mulig du kan finne den på ett bibliotek eller hos en gammel hippie-dame?
Jeg fant min i bøkene etter mormor, hadde ikke noe annet å lese på og tenkte "ja, ja.... Får iallefall tiden til å gå" (Dette var før internett ble allemannseie)... Og jeg angrer ikke på at jeg leste den, selvom jeg trodde det var noe skikkelig kliss.. Sier ikke at selvtillitten er på topp, men den ble iallefall bedre :)

solstråla

Takk for tips. Skal se om jeg finner den. Aktiviteten jeg driver på med nå gir meg mye motivasjon og glede. Er vel muligens jobben min jeg ikke trives så godt med heller. Noe som går igjen av alle jeg kjenner er at jeg er for snill og dette hjelper meg ingen vei i alle mine relasjoner. Prøver hardt å få denne selvtilliten på plass.


Greeneyed

Kjipt å lese om hvordan du har det Solstråla. Samtidig kjenner jeg meg veldig igjen i det du skriver. Særlig fra hvordan jeg selv hadde det for litt over to år siden, og før det, men også til tider hvordan ting kan føles på dårlige dager fortsatt. Jeg skal ikke drive reklame her (bare litt). For jeg likte faktisk veldig godt den lydboka til Gode vibber, fra flørt til fantastisk forhold, eller noe sånt. Jeg kjøpte den, og lastet den ned på mobilen min, så gikk jeg tur og hørte på den. Det var virkelig nyttig, og fikk meg nok litt opp av en nedadgående spiral. Så møtte jeg en gutt jeg sommerflørtet med, en annen jeg tenkte kunne være en slags fuck friend (det funka dårlig fordi jeg nok virka litt for seriøst interessert, men da lærte jeg noe om det ), og så møtte jeg min kjære. Ikke at det er noen løsning å møte Mr. Right eller noe sånt, men det virker jo som du tenker at selvbildet ditt får konsekvenser for hvilke typer gutter som tiltrekkes av deg. Og det tror jeg er sant. Du blir mer populær blant bra gutter om det synes at du liker deg selv og har selvrespekt. Og det er faktisk lettere å få til et sunt forhold med rådene i den lydboka. Jeg brukte den aktivt, og vurderer å høre den igjen. Skader ikke å høre det en gang til :)

solstråla

Quote from: Greeneyed on November 12, 2015, 21:06:48 PM
Kjipt å lese om hvordan du har det Solstråla. Samtidig kjenner jeg meg veldig igjen i det du skriver. Særlig fra hvordan jeg selv hadde det for litt over to år siden, og før det, men også til tider hvordan ting kan føles på dårlige dager fortsatt. Jeg skal ikke drive reklame her (bare litt). For jeg likte faktisk veldig godt den lydboka til Gode vibber, fra flørt til fantastisk forhold, eller noe sånt. Jeg kjøpte den, og lastet den ned på mobilen min, så gikk jeg tur og hørte på den. Det var virkelig nyttig, og fikk meg nok litt opp av en nedadgående spiral. Så møtte jeg en gutt jeg sommerflørtet med, en annen jeg tenkte kunne være en slags fuck friend (det funka dårlig fordi jeg nok virka litt for seriøst interessert, men da lærte jeg noe om det ), og så møtte jeg min kjære. Ikke at det er noen løsning å møte Mr. Right eller noe sånt, men det virker jo som du tenker at selvbildet ditt får konsekvenser for hvilke typer gutter som tiltrekkes av deg. Og det tror jeg er sant. Du blir mer populær blant bra gutter om det synes at du liker deg selv og har selvrespekt. Og det er faktisk lettere å få til et sunt forhold med rådene i den lydboka. Jeg brukte den aktivt, og vurderer å høre den igjen. Skader ikke å høre det en gang til :)

Takk for svar Greeneyed! jeg får høre i alle kanter bygg opp den selvtilliten og ha mer tro på deg selv. Alle andre ser dt bare ikke deg selv. Merker at dette påvirker også jobb og muligens at jeg ikke får den jobben jeg ønsker pga av det. Prøver hardt hver dag for å forbedre det.

Potet

Dette var leit å lese. Husk at alle mennesker er verdt like mye. Selvfølgelig er det anderledes på andre arenaer (f.eks. noen som er mer attraktive på kjønnsmarkedet), men man er generelt sett fortsatt verdt like mye som menneske.

- Det finnes noen quicke boostere som fungerer ypperlig. Fysisk sett er det viktig å komme i balanse igjen. Trening og sunt kosthold booste selvtilliten, energi og ditt generele velvære. Hvis du tenker positivt, retter opp kroppsholdningen og smiler mer, så vil faktisk sinnet følge etter. Jeg tror de fleste har perioder hvor de kan føle seg litt down, og da er det typisk at man synes synd på seg selv og dermed gjør aktiviteter som ironsik nok gjør situasjonen verre (spiser dritt, fucker opp døgnrytmen, drikker/røyker for mye alkohol, beveger seg lite, trekker seg unna folk). Gjø riktige valg her, og du vil også føle deg bedre ved at du vet at du gjør de riktige valgene.
- Jeg tror det vil hjelpe mye om du føler deg attraktiv igjen, og den oppmerksomheten får du lettest på byen. Pass på at du ikke går på steder hvor folk er for fulle. Da kan det få motsatt effekt ved at du bare føler seg som et objekt blant drita menn med gutten halveis i hånden. Kle deg penere på byen, og ta kontakt med menn på e nmflørtende måte.
- Minn deg selv på dine positive sider! Finn beviser for disse sidene, og det kan ingen ta fra deg! Selvsagt skal du ikke se deg selv som ufeilbar og med sylapper, men du har noen genuint gode sider ved deg. Og selv om resultatet ikke alltid er som ønsket, hjelper det på selvbildet hvis intensjosnen var riktig. Og uansett hvor mye du eventuelt feiler på f.eks. kjønnsmarkedet eller i jobbsammenheng, så må du alltid huske at det viktigste er at du innerst inne er en god person og gjør ditt beste. Mye ytre faktorer kan man ikke styre. Det du selv kan gjøre noe med bør du derimot strebe etter å gjøre. Tilfeldigheter går begge veier, og plutselig går alt din vei.
- Verdsett det du har i livet. Tenk hvor heldig du er som er født i Norge, og som faktisk har mulighet til å forme livet ditt som du selv vil. I stor grad er det de største hindrene de sperrene du har i eget hode. Nyt den digge maten, kjenn på den deilige følelsen i kroppen etter trening. Hvis du lærer deg å verdsette livet mer, er det lite som kan få deg langt ned. Selvfølgelig betyr ikke det at du ikke kan synes synd på deg selv siden det er folk som har det verre. Du kan ha det dritt, men husk at det alltid er noe godt som kommer ut av enhver situasjon. Har du det dritt nå, kommer du til å verdsette livet ditt mer når du endelig har det bra igjen!!
- Lev etter dine indre verdier. Ikke prøv å oppnå et ideal som ikke er konsistent med dine verdier og mål. Mål kan endre seg utover livet, men grunnverdiene forblir som regel de samme. Typiske verdier er lojalitet, ærlighet og rettferdighet. Finn verdiene dine, og lev etter dem. Du blir aldri lykkelig om du ikke gjør det.
- Gjør noe godt for andre/hjelp andre. Da føler du deg veldig mye bedre selv. Ta av en prat med folk i kassa og ønsk dem en god dag. Smil til andre på gata. Når du har opplevd hvor deilig det føles når du gjør dagen til noen, så kommer du aldri til å la sånne muligheter gå fra deg igjen!
- Det hjelper å snakke ut om slikt her, men det vil nok også hjelpe å snakke med problemet med andre nære. De aller fleste mennesker har vært borti noe lignende, det er bare noe de færreste snakker om. Du er ikke alene om å føle deg dritt pga eksen har gitt deg inntrykk av at du er lite verdt.
- Prøv noe nytt! Det gir deg mestringsfølelse og selvtillit. Du har sikkert kommet til et punkt i livet hvor du føler at du står litt stille. Da er det viktig å føle en form for framgang.
- Selvtillit er situasjonell og kommer først når du har vært i situasjonen mange ganger, og føler deg trygg på at du skal takle de fleste eventuelle utfordringer. Optimisme hjelper også på troen at du skal klare noe. Hvis du feiler, tar du det som lærdom.

Lykke til. Dette klarer du.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

solstråla

Takk for godt og utfyllende svar potet :) har mistet litt av fokuset jeg hadde, men skal begynne på igjen. Dagene blir mye bedre når jeg hjelper andre og får andre i bedre humør.

Jeg prøver hele tiden å forbedre meg og gå ut av komfort sonen min så mye jeg klarer. Ønske er å bli det jeg kan være og ha den selvsikkerheten jeg ønsker. Gravd mye i hvorfor den er så lav og det kommer fra oppveksten min og tidligere erfaringer ved å aldri være bra nok rett og slett. Mine egne tanker som hindrer meg i dette. Disse siste ukene med stort fokus på dette, merket forbedringer. Fikk ikke jobben pga av måtte vise mye mer selvtillit, neste gang skal jobben være min.

Fulgt litt av tipsene dine allerede :) jeg må ha mer tro på meg selv, alle andre ser noe annet enn synet jeg har på meg selv tydeligvis.



Love

Hei igjen Solstråla, håper ting har bedret seg for deg. Kom på noen ting nå i jula knyttet til det at man føler at man tiltrekker seg en viss type mennesker (kall dem gjerne narsissister, altså folk som utnytter deg for å fore sitt ego). Jeg har en viss track record med dette, og kanskje mest fordi jeg har vokst opp med en i familien. Fant plutselig ut etter å ha lest meg opp på dette temaet at jeg ikke nødvendigvis tiltrekker meg dem, men mer tiltrekkes av dem. De er ofte veldig sjarmerende innledningsvis (noen kaller det love bombing), og forholdene utvikles etter hvert til berg og dalbaner følelsesmessig. Dette løser ut hormoner i hjernen som man kan bli litt "avhengig" av, og vanlige forhold kan føles kjedelige i sammenlikning. Jeg vet at jeg er oppdratt med noe slikt og derfor veldig lett tiltrekkes av "belønning" og strekker meg langt for å være "flink" og "hjelpe", noe som en manipulerende person lett kan utnytte.

Du kan godt Google temaet og lese mer om hva slags mennesker vi her snakker om og hva som menes med narsissistiske trekk, men hovedsaken er at de ofte utgir seg for å være bedre enn de er, og de vil bruke løgn og manipulasjon for at du skal "bli værende"....
Problemer du kan oppleve etter slike forhold er at du føler deg flat/deprimert/forvirret, lurer på om du har gjort noe galt, tar skylda selv osv

Jeg har jobbet mye med meg selv, men har fortsatt en tendens til å falle for slike typer, og ser nå litt mer hvorfor.

Anax


Blom93192


Ole GV

Den boka som har funka desidert best for meg er PaulMcKenna - I can make you confident
Tilgjengelig for 1:1 coaching på café, kveldstid på utesteder eller skype. [email]olegodevibber@gmail.com[/email]